Friday 4 April 2014

KetentuanNya

Hari Selasa lepas, seorang budak Form 1 di sekolah Ms A dipanah petir and telah dijemput Ilahi semalam. As a mother and since it happened in Ms A's school, pilu rasa hati ni. It could happen to anyone. My heart and prayers goes to his mother and his family. Tidak dapat saya bayangkan kesedihan seorang ibu yang kehilangan anak tersayang.
Kita tahu semua yang kita ada di dunia ini adalah sementara. Semuanya Allah pinjamkan kepada kita dan akan kembali kepadaNya bila tiba waktu. Mudah untuk dibaca dan disampaikan tetapi mudah kah untuk melaksanakan? Peringatan untuk diri sendiri sebenarnya. Saya amat amat berharap saya boleh jadi seorang yang kuat apabila ada pinjaman dari Allah ini diambil semula.
When the MH 370 incident happened, Ms A asked me " Mummy... will you be scared to travel after this?"
I said to her "Sayang... semua yang terjadi ditentukan Allah. Kita kena percaya kepada qada' dan qadar. At the same time, kita kena sentiasa berdoa supaya kita dilindungiNya. However, if anything happen to mummy, I want you to be strong. You must believe it is Allah's plan. You need to be strong for Adik ok and you need to take care of her too".
She just nodded. Tak tahu lah paham ke tak. But I hope she will understand.
The concept of LIFE GOES ON is very easy to say. Tapi I'm sure, bila sesuatu terjadi... LIFE WILL NEVER BE THE SAME AGAIN. 
Alfatihah buat arwah Johan.

No comments:

Post a Comment