Saturday 16 November 2013

Ai -Jia Qingzhen Beef Noodle Place

Before travelling to new country, selalunya saya akan cari di internet mana restoren halal paling dekat dengan hotel yang saya akan duduk. Walaupun saya bukan jenis yang kena makan proper meal, tapi carik la jugak kot tiba rasa nak makan nasi kan?

My usual meal kalau di negara yang tak de makanan halal will be bread and soft boil egg for breakfast. Salad and fruits for lunch. Kalau nasib baik dapat la grill fish. And malam, vegetarian pizza or just plain chips will do. Kalau ada halal restoren dekat dekat, maka kesitu lah setiap hari. Kalau tak ada, maggi pun ok.

Tapi dari pengalaman saya, restoren halal ada di mana mana. So tak de alasan tak boleh dapat makanan halal. Saya pernah ke Nay Phi Taw, the administrative city for Myammar. 5 jam by bus from Yangoon. Padang jarak, padang tekukur. Tapi masih boleh jumpa restoren halal.

Hari pertama saya di Taipei, makan maggi sahaja di bilik. Hari kedua, saya ada official dinner di hotel. Malam ketiga baru dapat keluar. So, me and my Indonesian friend decided to try halal local food.
 
We wanted to go to Ai Jia Qingzhen Beef Noodle. Alamat yang tertera di Zabihah.com is
 
(Ai-Jia) Qingzhen Beef Noodle Place
41, Alley 223, Zhongxiao East Road,
Section 4 
Taipei
 
Tapi bila saya tunjukkan alamat tu pada orang hotel, dia check and cakap restoren tu dah pindah. Dia siap call restoren tu tanya alamat baru dan tunjuk arah macam mana nak pergi. Jadi saya tak ada alamat baru tapi saya boleh cerita bagaimana untuk ke sana.
 
We took MTR (ala ala LRT la..) ke station Xiamen. Keluar dari station Xiamen ikut Exit 5. Jalan terus sampai nampak kedai 11 Eleven. Bertentangan dengan 11 Eleven tu ada Taisugar Hotel. Masuk ke kanan dan jalan terus. Simpang pertama, nama jalannya Yan Ping S. Road ( S tu South tapi memang dia tulis S saja), masuk kiri dan dah boleh nampak restorennya.

 

 
 
 
 
 
 
 
Dari jauh lagi tuan kedai ni dah bagi salam. Suka dia nampak orang muslim agaknya
 
 
 
Dalam restoren bersih dan teratur

 

 
Menu.

 
Appetiser. Self Service
 
Ada ambik tapi lupa harga berapa

 
Tukang masak
 
Ada macam macam lagi jenis noodle tapi saya order yang ni.

 
Taiwan Beef Noodle
Harga: NTD 120.
 
 
Rasanya biasa saja. Macam bakso la sikit sikit. Not something that I will go for again.
 
Kalau nak cheap halal food, this place is recommended. NTB 120 (RM 13.40) is considered cheap for halal food.
 
 
 


 


 
 
 
 

No comments:

Post a Comment